Jutland

Chorthippus jutlandica

Fogh Nielsen, 2003
EN: Jutland Bow-winged Grasshopper

In het westen van Denemarken leeft een bijzondere sprinkhaan: Chorthippus jutlandica ('Jutlandratelaar'). De soort werd voor het eerst geldig wetenschappelijk beschreven door Fogh Nielsen in 2003 en is enkel bekend van de Deense provincie 'Jutland'. Hierdoor is dit insect één van de weinige endemen van het Scandinavische land.

Wat de soort ook interessant maakt is de hybride-oorsprong. De zang doet enigszins denken aan die van de Ratelaar Chorthippus biguttulus maar die soort leeft niet (meer) in dit deel van Denemarken. De verwante Bruine sprinkhaan Chorthippus brunneus komt er echter wél voor. Dat heeft te maken met dat het geluid een bepalende factor is voor het voortbestaan van deze soorten. Wanneer een vrouwtje niet geïnteresseerd is in de zang, zal er geen paring plaatsvinden.

Hoe de ingewikkelde puzzel verder in elkaar steekt valt te lezen in Interspecific hybridization between the grasshoppers Chorthippus biguttulus and C. brunneus (Acrididae; Gomphocerinae) (Gottsberger, 2008).

​

Omdat er geen geluidsopnames van de Jutlandratelaar te vinden waren op publieke locaties op het internet, werd er in de zomer van 2022 door medewerkers van NICHE een bezoekje gebracht aan het leefgebied. Meerdere exemplaren werden waargenomen en naast geluidsopnames en foto's is er ook videomateriaal gemaakt.

De velddata en documentatie is vastgelegd op Observation.org.

​

Velddata NICHE: Julian Overweg, Carina de Vries, Johan de Vries, Sylvia de Vries.

Betrokken partijen